SELLpodden
I denne podkasten møter du ansatte ved Senter for livslang læring (SELL) ved Universitetet i Innlandet. Vi tar praten med elever, lærere, forskere - og andre som engasjerer seg for å gjøre skoler og barnehager til et godt sted for utvikling og læring. Alle ansatte ved SELL (avd.LUP) v/Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk jobber med lokal kompetanseutvikling i partnerskap med skoler og barnehager, kommuner og fylkeskommuner.
Episodes
103 episodes
#103 Klokskap i ledelse i barnehage og skole
Hvordan er synet på ledelse i endring? Etter en samling med 80 barnehageledere i Oslo, fikk Egil Hartberg (HINN) en prat med Eirik Irgens om hvordan synet på ledelse har endret seg over de siste årene, både i barnehage- og skolesektor.
•
Season 1
•
Episode 104
•
44:51
#102 Russetida – en mulighet for skoler til å invitere elevene til å medvirke og oppleve demokrati i praksis
Hvordan kan russetida gi mulighet for skoleledere til å invitere elevene til å medvirke og oppleve demokrati i praksis? I denne episoden møter du rektor ved Lillehammer videregående skole. Han forteller om hvordan han bruker dialog og medvir...
•
Season 1
•
Episode 103
•
30:45
#101 Dialoger om læring og vurdering (3): Lederperspektiv på utviklingsarbeid
Hvordan legge til rette for langsiktig utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet - utforske, utfordre og utvikle praksis sammen? Hvilken retning gir LK20 for læring og vurdering? I denne episoden får du et lederperspektiv på hvordan de ved F...
•
Season 1
•
Episode 101
•
24:06
#100 Dialoger om læring og vurdering (2): Hvordan opplever elevene karakterdempet praksis?
Hvordan er det å være elev på en skole med dempet fokus på karakterer? Hva skal til for at vurderingspraksis støtter opp om gode læringsprosesser og gir lærelyst? I LK20, vurderingforskriften og ny opplæringslov er medvirkning i læringsprose...
•
Season 1
•
Episode 100
•
33:21
#99 Dialoger om læring og vurdering (1): Vurdering for gode læringsprosesser
Hva skal til for at vurderingspraksis støtter opp om gode læringsprosesser og gir lærelyst? I LK20, vurderingforskriften og ny opplæringslov er medvirkning i læringsprosessen vektlagt. Hvordan kan dette se ut i praksis? Trenger vi å utfordre...
•
Season 1
•
Episode 99
•
43:14
#98 Ledelse som praksis
Hvordan kan ledere i barnehagen skape lærende møter, og hvordan kan de øve på møteledelse i egen arbeidshverdag?I denne episoden møter du Pål Riis, fagbokforforfatter og tidligere skoleleder, i samtale med Vegar Baadstø og Alona K...
•
Season 1
•
Episode 98
•
30:50
#97 Erfaringer med kompetanseløftet
I denne episoden av Sellpodden møter vi PP-rådgivere, og OT-medarbeider Frøydis Elseth-Jansson og Jennifer Bryant. De har skrevet artikkelen "Å passe inn eller å høre til? Erfaringer fra Kompetanseløftet i videregående skole", som ble publisert...
•
Season 1
•
Episode 97
•
54:56
#96 Muligheter og handlingsrom i LK20 (3 av 3)
Kan en forelesning om læreplanen føre til at elevene i større grad blir aktører i egen læring? Ved Sandfallet ungdomsskole i Alta, har lærere og elever undersøkt handlingsrommet i læreplanen. I samarbeid med Svein Erik Andreassen har elever ...
•
Season 1
•
Episode 96
•
36:12
#95 Muligheter og handlingsrom i LK20 - elevene og læreplanen (2 av 3)
Hvordan kan kompetansemålene i læreplanen være en døråpner for elevmedvirkning? Hva skjer når elever og lærere utforsker handlingsrommet i kompetansemålene sammen?I denne episoden møter vi Mia, Stella og Isabella, tre elever fra S...
•
Season 1
•
Episode 95
•
17:49
#94 Muligheter og handlingsrom i LK20 (1 av 3)
Hvordan kan en forelesning om læreplanen føre til at elevene i større grad blir aktører i egen læring? Ved Sandfallet ungdomsskole har de utforsket dette. I partnerskap med Svein-Erik Andreassen og Kristin Bjørndal fra UiT hva som ...
•
Episode 94
•
36:21
#93 Uro som en positivt drivkraft i overgangen mellom barnehage og skole
Hvordan kan musikkaktiviteter bidra til å fremme barns læring, lek og kreativt i overgangen mellom barnehage og skole? Hvilke potensiale ligger i å gi slipp på noe av kontrollen som barnehagelærer og lærer, og slippe til mer uro for å ku...
•
Season 1
•
Episode 75
•
31:00
#92 Muntlighet i historiefaget
I denne episoden møter vi historielærer Tor Thorvaldsen i samtale med Kjell Evensen. Han har i sitt doktorgradsarbeid kombinert undervisning og forskningsarbeid på en videregående skole. I dette arbeidet har Tor og hans kolleger undersøkt hvord...
•
36:25
#91 "Mor på prøve" Minoritetsmødres opplevelser av samarbeid med barnehagen
Hvordan kan ansatte i barnehager arbeide for å fremme en mer inkluderende praksis? Og hvordan påvirker maktforhold og kulturell kapital samarbeiedet mellom barnehagen og minoritetsforeldre? Disse spørsmålene og flere knyttet til foreldresama...
•
30:39
#90 Veiledningssløyfer i barnehagen
Hvordan kan planlegging av et veiledningsforløp gjennom en veiledningssløyfe være et redskap til å tenke didaktisk og helhetlig rundt veiledning? I denne episoden av Sellpodden vil universitetslektorene Henna Nauheller og Alona L...
•
Season 1
•
Episode 90
•
32:42
#89 Elevperspektiver på utviklingssamtaler
Med LK20 har en enda mer aktiv elevrolle blitt løftet frem. Mange skoler har som ledd i dette valgt å la elevene få en større plass i sine utviklingssamtaler. I denne episoden forteller to elever fra Stangeland ungdomsskole om sine erfaringer m...
•
Season 1
•
Episode 89
•
18:38
#88 De tre tverrfaglige temaene - muligheter og utfordringer
Hvordan kan arbeidet med de tre tverrfaglige temaene foregå? De tre tverrfaglige temaene i læreplanverket tar utgangspunkt i aktuelle samfunnsutfordringer som krever engasjement og innsats fra enkeltmennesker og fellesskapet. I d...
•
Season 1
•
Episode 88
•
29:29
#87 Engasjerende og motiverende undervisning
Hvordan kan VM i fotball bli et utgangspunkt for undervisningen? I denne episoden møter du de engasjerte lærerne Mikkel Torpen Hokstad og Peder Myren Sortehaug fra Børstad ungdomsskole på Hamar. I samtale med Kjell Evensen fra Senter for...
•
Season 1
•
Episode 87
•
30:17
#86 Inkluderende pedagogiske støttesystem i skolen
Hvordan kan inkluderende pedagogiske støttesystemer se ut? I denne episoden møter du Tommy Seigerud, rektor ved Grue barne- og ungdomsskole og enhetsleder for oppvekst i Grue kommune i samtale med Kjell Evensen fra Senter for liv...
•
Season 1
•
Episode 86
•
14:22
#85 Vurdering på ungdomstrinn og i videregående skole
Kan kompetansemål måles? Hva er sammenhengen mellom summativ og formativ vurdering i ungdomsskole og videregående skole? Er formativ vurdering virkelig vurdering eller kan vi heller forstå det som en form for kommunikasjon?I denne...
•
Season 1
•
Episode 85
•
25:31
#84 Ufrivillig skolefravær - hvordan utnytte elevens interesser for å skape mestring?
Et økende antall barn og unge med nevrodiagnoser, slik som ADHD, Tourettes og autisme, strever med oppmøte på skolen. Hvordan kan vi ta utgangspunkt i elevens interesser og sterke sider, og se på hvordan skolen og laget rundt eleven kan tilr...
•
Season 1
•
Episode 84
•
31:34
#83 Tenkende klasserom i matematikkopplæringen
Tenkende klasserom - hvordan skape et tenkende klasserom i matematikkopplæringen? Ved lærerutdanningen innenfor matematikkdidaktikk på Høgskolen i Innlandet brukes metodikken «Building thinking classrooms» av Peter Liljedahl....
•
Season 1
•
Episode 83
•
26:40
#82 Å skape laget gjennom faget
Hvordan kan en fellesskapende didaktikk være inngang for å oppnå trygge elever og inkluderende klasserom der vi skaper laget gjennom faget?I denne episoden møter du Kjerstin Owren, tidligere mobbeombud i Oslo og med stort engasjem...
•
27:36
#81 LK20 og det eksemplariske prinsipp
Hvilket rom gir LK20 for å skape magisk læring og mestringsopplevelser, og hvordan kan ulike måter å lese kompetansemål på føre til tilpasset eller frapasset opplæring? I denne episoden møter du Svein Erik Andreassen, dosent ved ...
•
Season 1
•
Episode 82
•
35:28
#80 Medvirkning i skolen
Hvordan kan medvirkning være en nøkkel for å skape fungerende læringsfellesskap mellom elever, lærere, ledere og andre relevante aktører i skolen? Og hvordan kan vi forstå medvirkning som samskapt læring? I denne episoden møter d...
•
34:22
# 79 Medvirkning - eksempler fra praksis på Apalløkka - del 3
Medvirkning i skolen - hvordan kan det se ut? Ved Apalløkka skole har de i lengre tid satt elevmedvirkning på dagsorden, og i denne episoden får du høre om temaet fra elevenes perspektiv. Du møter tre elever fra skolen: Roxana, Fil...
•
Season 1
•
Episode 79
•
20:09