SELLpodden
SELLpodden
#96 Muligheter og handlingsrom i LK20 (3 av 3)
Kan en forelesning om læreplanen føre til at elevene i større grad blir aktører i egen læring? Ved Sandfallet ungdomsskole i Alta, har lærere og elever undersøkt handlingsrommet i læreplanen. I samarbeid med Svein Erik Andreassen har elever og lærere har fått innblikk i Andreassen (og Tom Tiller) sin analyse av læreplanen.
Dette er den siste av tre episoder som er spilt inn på Sandfallet ungdomsskole i Alta, og i denne episoden møter vi fire lærere som forteller om sine erfaringer med utforsking av handlingsrommet i læreplanen i praksis: Johan Helstrøm Jørgensen og June Strand Åsheim og Rune Skaufel og Birgitte Mari Midtervoll Lange.
Kaja Haaland og Kathinka Blichfeldt fra Senter for livslang læring har fått følge utviklings- og forskningsprosjektet over to dager og leder samtalen.
Lenke til den tekstede utgaven av denne episoden finner du HER (kommer).
Tips til videre lytting:
Episoden er en av tre episoder med samme tema (blir oppdatert):
- #94 Muligheter og handlingsrom i LK20 (1 av 3)
- #95 Muligheter og handlingsrom i LK20 - eleven og læreplanen (2 av 3)
Tips til videre lesing:
Forelesningen som omtales i epsioden bygger på forskningen til Tom Tiller og Svein Erik Andreassen og er publisert i Rom for magisk læring - en analyse av læreplanen LK20 (2021).
Podkasten er produsert av Senter for livslang læring (SELL), Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet.