SELLpodden
SELLpodden
#94 Muligheter og handlingsrom i LK20 (1 av 3)
Hvordan kan en forelesning om læreplanen føre til at elevene i større grad blir aktører i egen læring? Ved Sandfallet ungdomsskole har de utforsket dette. I partnerskap med Svein-Erik Andreassen og Kristin Bjørndal fra UiT hva som skjer når elevene får innblikk i hvor elevsentrert læreplanen er.
Dette er den første av tre episoder som er spilt inn på Sandfallet ungdomsskole i Alta. Du møter både skolens ledelse, Trine Gleine og Ann Charlott Næss Taksgård og forskerne Svein-Erik Andreassen og Kristin Bjørndal. Samtalen ledes av Kaja Haaland og Kathinka Blichfeldt fra Senter for livslang læring.
Lenke til den tekstede utgaven av denne episoden finner du HER (kommer).
Tips til videre lytting:
Episoden er en av tre episoder med samme tema:
- #95 Muligheter og handlingsrom i LK20 - elevene og læreplanen (2 av 3)
- #96 Muligheter og handlingsrom i LK20 (3 av 3)
Tips til videre lesing:
Forelesningen som omtales i epsioden bygger på forskningen til Svein-Erik Andreassen og Tom Tiller og er publisert i Rom for magisk læring - en analyse av læreplanen LK20 (2021).
Podkasten er produsert av Senter for livslang læring (SELL), Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet.