SELLpodden
I denne podkasten møter du ansatte ved Senter for livslang læring (SELL) ved Universitetet i Innlandet. Vi tar praten med elever, lærere, forskere - og andre som engasjerer seg for å gjøre skoler og barnehager til et godt sted for utvikling og læring. Alle ansatte ved SELL (avd.LUP) v/Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk jobber med lokal kompetanseutvikling i partnerskap med skoler og barnehager, kommuner og fylkeskommuner.
SELLpodden
#91 "Mor på prøve" Minoritetsmødres opplevelser av samarbeid med barnehagen
Hvordan kan ansatte i barnehager arbeide for å fremme en mer inkluderende praksis? Og hvordan påvirker maktforhold og kulturell kapital samarbeiedet mellom barnehagen og minoritetsforeldre? Disse spørsmålene og flere knyttet til foreldresamarbeid mellom barnehagen og minoritetsforeldre belyses i denne episoden av Sellpodden.
Du møter stipendiat Usma Ahmed og førsteamanuensis Cecilie Thun fra OsloMet i samtale med Alona Laski. Temaer som inkludering og ekskludering blir belyst. samt hvordan det å tematisere religion kan bli mindre av en «risky business».
Litteratur som nevnes i epsioden og andre aktuelle podkaster:
- Ahmed, Usma: «Mor på prøve»: En kvalitativ studie basert på seks minoritetsmødres opplevelser av inkludering i det norske barnehagefellesskapet (oslomet.no)
- Thun, Cecilie, Onsrud, Line Marie & Sund, Kristin Amine (2023). Ubehag som ressurs. Kritisk mangfoldsledelse av profesjonelle læringsfellesskap i barnehagen i Johannessen, Charlotte & Thun, Cecilie (Red.). Organisering, arbeidsdeling og profesjonalitet i barnehagen. s. 201-226. Fagbokforlaget.
- Sellpodden, episode 67, Foreldresamarbeid og mangfold
Podkasten er produsert av Oslo Met og Senter for livslang læring (SELL), Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet.