SELLpodden
SELLpodden
#67 Foreldresamarbeid og mangfold
Hvordan kan barnehageleders rolle bidra til et mangfoldsfellesskap som skaper anerkjennelse for kulturelle ulikheter hos barn, foreldre og i personalet? Temaet i denne episoden er barnehageleders rolleutøvelse og mangfoldskonstruksjoner i foreldresamarbeid.
Du møter Alona Laski i samtale med førsteamanuensis Hilde Hjertager Lund om hennes doktorgrad: "Ulikhet, likhet og mangfold. Pedagogisk ledelse og foreldreskap i kulturelt mangfoldige barnehager." Lund advarer mot ubevisste praksiser som at minoriteter forventes å tilpasse seg det norske samfunnet, «bli norske». Med økt kulturelt mangfold i samfunnet, øker også faren for strukturell diskriminering og utenforskap. Barnehagens ledelse er avgjørende for faglig kunnskapsutvikling når det gjelder utøvelse av mangfoldsledelse.
I podkasten vil du blant annet få innspill til hvordan du gjennom bevisstgjøring av egen profesjonspraksis kan bli en refleksjonsleder i et mangfoldsfellesskap som skaper anerkjennelse for kulturelle ulikheter hos barn, foreldre og personalet.
Artikler av Hilde Hjertager Lund:
- We are equal, but I am the leader”: leadership enactment in early childhood education in Norway: https://doi.org/10.1080/13603124.2021.1969039
- De er jo alle barn -Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen: https://doi.org/10.18261/9788215041261-2021-07
- Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen: https://doi.org/10.23865/nbf.v19.385
Podkasten er produsert av Senter for livslang læring (SELL), Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet.